czwartek, 7 września 2017

Easy EDA - darmowe projektowanie płytek PCB w chmurze .

Szukając jakiejś alternatywy dla Eagle, KiCAD-a etc natknąłem się przez przypadek na Easy EDA. Program działa w chmurze więc nie jest potrzebna żadna instalacja. Zakładamy tylko konto użytkownika i już można działać.Link do strony : https://easyeda.com/pl
Pierwsze spojrzenie na aplikację przypomina czasy zabawy w przedszkolu w piaskownicy :) Miałem machnąć na to ręką ale jakis duszek za uchem podszeptywał , żeby spróbować tu podziałać no i powiem szczerze duszek miał rację to nie był zmarnowany czas :)

Mamy 21 wiek więc zabawy w chmurze to już nic nowego. Era HTML 5 i jego  otoczenia zmienia internet na naszych oczach. Easy EDA garściami czerpie z technologii Canvas, która przyszła razem z HTML 5.

Ponieważ najlepiej zapoznać się z nową technologią poprzez zrobienie przy jej pomocy jakiegoś realnego projektu.
Postanowiłem zatem zrobić moduł-płytkę pod mikrokontrolery 16-bitowe PIC w obudowie SOIC,był to mój pierwszy projekt na elementach SMD.

Przy okazji chciałem wyjść z ery płytek stykowych działając na PIC-ach jest to chyba najbardziej naturalny rozwój działań hobbysty.
Z racji ograniczeń czasowych, tak to w życiu bywa , że czasami na nasze hobby brakuje czasu, projekt płytki pod PIC-e odkładałem na dalszy plan.
Easy EDA umożliwiło mi zaprojektowanie płytki w bardzo krótkim czasie pomimo, że dopiero poznawałem ten program od zera.

Zabawa w piaskownicy okazała się bardzo efektywna. Program jest mega intuicyjny czego nie można napisać o Eagle w którym dopiero po jakimś tutorialu można skutecznie działać.

Ogromna zaletą jest ta chmura, doceniłem ją w momencie jak musiałem co chwila odrywać się od projekciku i zmieniać lokalizację pobytu. Nie musiałem się martwić , że w jakiejś lokalizacji nie będę miał zainstalowanego Eagla i aktualną wersję projektu etc.

Trochę zmylić może wystawiona na wierzch biblioteka elementów, jest w niej tak ubogo jak w domu przysłowiowego pracownika MPO w Zimbabwe. Jednak po odpaleniu zakładki "Parts" w listwie bocznej i wpisaniu symbolu poszukiwanego elementu okazuje się , że biblioteka jest tak na krzywe oko bogatsza niż w Eaglu. Tych elementów , których nie zobaczymy w bibliotece wyszukamy po nazwie . Wpisując np "PIC24HJ" wyszukiwarka wypluje nam 99 % oferowanych przez Microchipa w tej serii  modeli mikrokontrolerów we wszystkich oferowanych obudowach. Było to dla mnie powiem bardzo duże pozytywne zaskoczenie. Poza tym mamy możliwość importowania bibliotek/schematów z EAGLE, KIKACAD i ALTIUM.




Nie było potrzeby zatem skorzystania z projektowania elementu i ten aspekt nie został jeszcze przeze mnie przetestowany w aplikacji.

Aplikacja posiada wszystko co jest potrzebne do szczęścia projektując płytkę PCB. Wszystkie elementy potrzebne do projektowania są na wierzchu i na tyle czytelne, że nawet nie trzeba się domyślać do czego służą.

Na początku może trochę razić siermiężność rysowania schematu, ale szybko się przyzwyczajamy do specyfiki aplikacji Canvasowej.



Z ogromnych zalet należy wymienić bardzo szybki i efektywny  Auto Router, przydatny w pierwszej fazie do rozmieszczenia ścieżek na płytce. Zdecydowanie lepszy niż w Eaglu. W zasadzie jeśli chodzi o efektywność/szybkość działania i intuicyjny dostęp do wszystkich opcji to Eagle zostaje w tyle.

Aplikacja generuje nam sprawnie pliki Gerbera ale jeszcze przed ich wygenerowaniem mamy podgląd na wynik końcowy płytki za pomocą opcji Photo View, bardzo fajna opcja dzięki której wykryjemy szybko różnego typu niedoskonałości prowadzenia ścieżek etc.

Poniżej mój mały projekcik na elementach SMD :




Wygenerowanie plików Gerbera kończy ostatni etap pracy w aplikacji, ale i tutaj mamy miłą niespodziankę. Mamy dostęp do panelu w którym możemy zlecić automatycznie zrobienie płytek . Są dostępne różne opcje m.in kolorystyka solder maski i wiele innych wszystko w prostej i zrozumiałej formie.

Ostatnią bardzo bardzo miłą niespodzianką dla hobbysty jest cena za wykonanie płytek :) Poniżej parametry płytki dla mojego projekciku i cena wykonania 10 szt płytek.


ale uwaga promocja pojawia się tylko jeśli wybierzemy  kolor zielony solder maski.
Parametry promocji :

Big Price Drop(75%OFF)! $2 for 10pcs, 2-layer, PCB sizes <= 10cmx10cm. (Each order only includes one chance of $2 for 10pcs PCBs) 

Czyli cena 2 USD za 10 płytek o parametrach jak na zdjęciu powyżej uważam za mocno uczciwą :) Dodać jeszcze trzeba koszty przesyłki .

Smutne jest tylko to , że przy takich cenach nasze firmy produkujące PCB nie mają racji bytu :( Koszt zrobienia płytek u nas to ok 200 zł.

Podsumowując tam gdzie szybko mamy potrzebę zaprojektowania i wykonania płytki i nie mamy czasu na przypominanie sobie opcji Eagle, Easy EDA wydaje się być bardzo dobrym wyborem. Szczególną zaletą jest praca w chmurze i dostęp do projektu z różnych lokalizacji oraz bardzo bogata biblioteka mikrokontrolerów PIC.

Płytki zamówione, czekam na przesyłkę jak otrzymam napiszę jak wykonanie etc.
Jeśli płytki będą wykonane bez zastrzeżeń, w następnym kroku rozbuduję płytkę o transciver CAN i złącza do magistrali.

W sumie zabawa w Easy EDA i projektowanie płytki w tej aplikacji sprawiła mi sporo przyjemności i było fajną odskocznią od szarości dnia codziennego.

Płytki po ok 9 dniach od złożenia zamówienia trafiły z fabryki w Hong-Hongu na moje biureczko. Dostawa za pomocą firmy DHL. Płytki były bardzo dobrze zabezpieczone do transportu i zalane folią bąbelkową.
Miałem trochę obawy , że zobaczę typowe Chińskie trujące płytki ale po otwarciu opakowania moim oczom ukazał się cudny widok . Piękne, ślniące, cudownie zielone płyteczki bez żadnych obcych zapachów typowych dla płytek made in China.
Każdy element płytki wykonany bez żadnych zastrzeżeń. Płytki są po prostu piękne i można na nie patrzeć przez 24 h zamiast na rybki w akwarium :)
Poniżej zdjęcia :



Zmontowana płytka :





Dzięki tym płytkom zmniejszę swoje zapotrzebowanie na płytki stykowe w kolejnych projekcikach.
Płytki umożliwiają zabawę z mikrokontrolerami 16-bitowymi firmy Microchip serii PIC24 i dsPIC33 praktycznie z dowolnym modelem w bardzo fajnej obudowie typu SOIC.
W przyszłości mam zamiar zaprojektować płyteczki pod inne obudowy w tym TQFP44 i TQFP64 oraz TQFP100 (dla serii 32-bitowej PIC32MZ2048EFM).


Ponieważ po rewersie płytki mam jeszcze sporo niewykorzystanego miejsca planuje tam doprojektować transciver CAN i może jakiś czujnik temperatury od Microchipa jak się zmieści.

Zabawy jeszcze mnie czeka całe morze.



Pozdrawiam
picmajster.blog@gmail.com

5 komentarzy:

  1. Korzystam, więcej mi nie trzeba.Zamawiam w innej firmie. Brakuje mi obudowy VQFN do attiny817 24 piny.Projektuję własną ale szału nie ma :),chyba że czegoś tu nie ogarniam.Dlaczego niektóre obudowy są płatne?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja znalazłem obudowę VQFN 24 piny do attiny817 w Easy EDA :) Z płatnymi obudowami nie spotkałem sie jeszcze a większość przewertowałem jeśli chodzi o np. Microchipa ???

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń