niedziela, 18 października 2020

Tester kabli sieciowych LAN - czyli moja czarna perła.

 

Ostatnio mam krótko z czasem na swoje hobby , praca zarobkowa pochłania mi zbyt dużo czasu. Mamy czas pandemii, która wyzwala w ludziach złe emocje i złe instynkty na różnych polach. To czas kiedy człowiek człowiekowi jest wilkiem - upadek człowieczeństwa. Pandemia pokazała , że w chwili kryzysu na nic są warte Unie Państw, unie międzyludzkie, unie sąsiedzkie. Możemy w jednej chwili stać się wrogiem sąsiada bo np. nie nałożyliśmy maseczki . Bo nie wierzymy bezgranicznie w przekazy mediów. Bo myślimy inaczej niż tłum. Podanie ręki nie jest już symbolem przyjaźni ale zagrożeniem . Aż strach pomyśleć jak nisko upadnie człowieczeństwo i szacunek do drugiego człowieka w obliczu wojny. Oby nigdy to nie nastąpiło.

Moim skromnym zdaniem wpływ pandemii na nasze życie społeczne i gospodarcze jest nieadekwatne do skali zjawiska. Średnia umieralność w naszym kraju miesięczne to ok 35 tys osób. Na Covid od marca jak podają zmarło 3600 osób. Proste wyliczenia za okres 6 msc pokazuje , że COVID stanowi 1,7% zgonów w naszym kraju. Dla takiego promila paraliżuje się życie społeczno-gospodarcze Państwa i doprowadzi się wprost m.in do drastycznego wzrostu samobójstw . W 2019 r , samobójstwa zakończone zgonem to aż 5250 osób. Ratowałem kiedyś człowieka , który w Rusinowie chciał sobie odebrać życie przez powieszenie w lesie. Był to młody człowiek ok 19 lat. Takie przeżycie zapada człowiekowi na całe życie w pamięci.  

Indoktrynacja mediów w zakresie pandemii i nie tylko niszczy ludziom psychikę. Ludzie boją się nie tego czego powinni . Polska jest krajem o bardzo wysokiej umieralności na choroby nowotworowe. Na podstawie raportu "Health at a Glance 2019 r" wynika , że nasz kraj jest najgorszym miejscem pod względem umieralności na choroby nowotworowe wśród 44 Państw , które były poddane badaniom. Tego realnie można się bać, ale dlaczego wokół tego tematu taka cisza w mediach ???. Przecież nowotwory już wkrótce będą pierwszą przyczyną śmierci w Polsce, obecnie na drugim miejscu. Śmierć na nowotwory jest mniej spektakularna niż na Covid i nie nadaje się na pożywkę dla mediów ???. 

No cóż po takim wstępie nie dziwi kolor płytki jaki wybrałem dla mojego nowego projekciku. Tym razem płytka użytkowa , która ma za zadanie testować m.in poprawność połączeń w kablu Ethernetowym dla sieci LAN. Płytkę zrobiłem na zamówienie mojego Syna (ucznia Technikum), który sam "zarabia" kable LAN . Ja jako Tata jestem z niego dumny bo zamiast grać na komputerze jak większość rówieśników zajmuje się czymś pożytecznym i użytecznym. Jestem pewny , że takie podejście zaprocentuje mu w przyszłości, szczególnie w świecie w którym ludziom coraz mniej się chce nabywać umiejętności i robią się coraz bardziej leniwi .

Syn posiada tester kabli ale nie jest on tak komfortowy w użytkowaniu jak w zamiarze ma być moja "czarna perła" :). Projekt oparty jest na 8-bitowym MCU Microchipa z nowej serii PIC18F47Q10 w obudowie TQFP 44 pin. Na pokładzie znajdziemy wyświetlacz OLED 1.3" 240x240 chipset ST7789. W zamiarze mają na nim być prezentowane wyniki pomiarów. Co robi bryloczek na zdjęciu ? to taki miły gadżet otrzymany razem z płytkami. Gęmba mi sie w uśmiech otuliła na widok tego bryloczka, bo w realu jest bardzo milusi i tchnie prostym optymizmem :). No proszę jak człowiekowi niewiele do szczęścia potrzeba, nie miliony na koncie i 100 samochodów w garażu ale zwykły mały gadżet :).

Projekt jest w trakcie realizacji, czyli przed fazą lutowania i pisania softu. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Na razie sam jeszcze nie wiem :)

Płytka zlutowana. Jak skwitował mój Syn, jest kozacka :) i taka rekomendacja jest dla mnie wystarczającą satysfakcją za poniesiony trud :).




Tu przy okazji wspomnę , że Microchip przysposobił bibliotekę Capacitive Touch dla  8-bitowych MCU. Konfiguracja jest banalnie prosta z poziomu MPLABX IDE i wtyczki MCC. Na dowolnym pinie MCU możemy wyczarować przycisk , slider etc dotykowy bez efektu drgania styków z filtrami i regulowaną czułością.

Mało kto wie, że Microchip jest jednym z największych producentów technologii dotykowych na świecie. Jeśli macie w domu, samochodzie, cokolwiek dotykowego to na 80 % jest to produkt Microchipa.

Tester kabli LAN uruchomiony, działa genialnie. Syn zadowolony, Żona uważa mnie za bohatera :). Więcej do szczęścia mi nie potrzeba.





Pozdrawiam

PICmajster
picmajster.blog@gmail.com


2 komentarze:

  1. Będą dostępne źródełka? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tester prawdopodobnie będzie dostępny w sprzedaży u Syna . Dlatego wyjątkowo nie załączam do artykułu płytki i programu za co z góry przepraszam.

    OdpowiedzUsuń