środa, 1 sierpnia 2018

MPLABX-IDE ver 5 - programowanie MCU byłej firmy ATMEL w środowisku Microchipa.

Nadchodzi rewolucja w świecie Microchipa i środowiska IDE do programowania MCU z oferty tej firmy. Mamy do czynienia z ciekawym ruchem. Dotychczas był podział na IDE do programowania MCU serii PIC 8/16/32 bit - MPLABX-IDE i IDE do programowania MCU przejętej firmy ATMEL - ATMEL STUDIO. Od wersji MPLABX-IDE ver 5 dodano możliwość pisania programów  i debugowania 8-bitowych MCU byłej firmy ATMEL. Na razie jest mowa o 20 rodzinach MCU 8-bitowych ale jest to zapowiedź prawdopodobnie o odejściu od ATMEL STUDIO i zunifikowaniu platformy dla wszystkich produktów firmy Microchip w tym MCU AVR, SAM, Attiny etc.
O tej informacji przeczytamy na stronie Microchipa MPLABX_IDE.
Na pewno będzie jakiś okres przejściowy na dopracowanie całego przedsięwzięcia. Ale sygnał został dany. Dla mnie najciekawszym aspektem tej całej operacji  będzie przeniesienie MCU serii SAM (jeśli nastąpi) czyli z rdzeniem Cortexa - MCU 32-bity SAM Cortex Są to w/g mnie jedne z ciekawszych  i innowacyjnych MCU z rdzeniem Cortexa na rynku. Firma Atmel była np. pionierem w produkcji MCU z rdzeniem Cortex M0+. W serii SAM znajdziemy tak energooszczędne  modele , które można zasilać np. energią  z ludzkiego ciała, widziałem taki projekt. Dla przykładu seria SAM L10/11 w trybie normalnej pracy zużywa 25 uA/MHz a w ekosystemie STM popularnym na naszym rynku np. seria STM32L0 reklamowana jako ultra low power "pożera" aż 49uA/MHz czyli prawie dwa razy więcej. Co daje przejście do MPLABX-IDE ?? dla mnie przede wszystkim możliwość programowania MCU SAM w Linuxie i to będzie myślę jakiś punkt zwrotny w rozwoju mojego bloga. Kobyła ATMEL STUDIO niestety nie jest przewidziana do Linuxa a to jest  dla mnie ogromna wada dla środowiska.
Do programowania MCU byłej firmy Atmel w środowisku MPLABX-IDE przeznaczony jest programator/debugger PICkit4.


Pozdrawiam
picmajster.blog@gmail.com









1 komentarz:

  1. Mam nadzieję, że kiedy dodadzą wszystkie MCU ATMELa, to nie wymyślą sobie jakichś opłat za lepszą optymalizację kodu kompilatora (chociaż znając Microchip...)

    OdpowiedzUsuń