Ostatnio coraz więcej słyszy się o RISC-V czyli o modelu programowym procesora, którego zaletą oprócz ogromnej wydajności jest brak opłat licencyjnych czyli takich jakimi obłożony jest ARM. Powstają nowe konsorcja światowych producentów , którzy chcą oprzeć swoje przyszłe wyroby o architekturę RISC-V. Coraz częstszym zjawiskiem jest nie odnawianie licencji na ARM a to też jest jakiś sygnał dla branży. W wyrobach z RISC-V próbują zabłysnąć Chińczycy pojawiają się u nas konstrukcje typu K210 z dwoma procesorami 64-bitowym na pokładzie ale brak wsparcia i dokumentacji nie zachęca do działania z nimi. Aczkolwiek pojawiają się Polskie inicjatywy takie jak np. pierwszy polski development board dedykowany 64 bitowym modułom opartym o RISC-V. Ale jeśli chodzi o poważniejsze aspekty związane z RISC-V to firma MICROCHIP ma obecnie najwięcej do zaoferowania i jako pierwsza pokazuje praktyczną implementację modelu RISC-V zbudowanego na bazie FPGA i działającego pod Linuxem : First RISC-V SoC FPGA For Real-Time With Linux
O ile Microchip przespał trochę rewolucję związaną z ARM-em to obecnie jest pierwszy w szeregu jeśli chodzi o nadchodzącą rewolucję RISC-V. W tym celu strategicznym posunięciem było wykupienie firmy Microsemi. ,która ma już bardzo udane konstrukcje oparte na RISC-V.
Ale o co chodzi z tą rewolucją ?? Nadchodzące trendy szczególnie w obszarze motoryzacji gdzie już za chwilę na drogach zaczną pojawiać się masowo pojazdy autonomiczne (są już np. odpowiednie dyrektywy UE przygotowane) wymuszają rozwój technologii , która spełni wyzwania stawiane przez automotive. Wiemy już , że kierunkiem nr 1 jest rozwój technologii związany z sieciami neuronowymi i sztuczną inteligencją, bo na nich będzie oparta cała autonomiczność pojazdów. I to nie jest SF ale realna rzeczywistość. W Singapurze już jeżdżą autonomiczne taksówki a za chwilę zobaczymy tam na drogach autonomiczne autobusy w komunikacji miejskiej. Technologia oparta o rdzenie ARM nie jest w stanie pokryć już obecnych i przyszłych wymagań rynku automotive. Konstrukcje oparte o architekturę ARM po prostu nie radzą sobie z sieciami neuronowymi na takim poziomie jakie są oczekiwania rynku . I nie zatrze tego szumnie reklamowane przez firmę STM narzędzi typu X.Cube.AI :). Do zastosowań stricte amatorskich to się nada ale dla poważniejszych zastosowań nie.
RISC-V który można swobodnie implementować bez żadnych ograniczeń licencyjnych jest strzałem w dziesiątkę dla rynku przyszłych technologii szczególnie automotive i militarnych. Microchip pokazał taką w pełni funkcjonalną implementację jako jeden z pierwszych. Model programowy RISC-V został tutaj zaimpementowany fiycznie za pomocą FPGA, a taka konstrukcja aż krzyczy sobą , że jest numero uno dla sieci AI.
A powyżej w pełni autonomiczny pojazd od firmy Renault a myślałem , że w europie nie ma takich :)
A powyżej w pełni autonomiczny pojazd od firmy Renault a myślałem , że w europie nie ma takich :)
Pozdrawiam
picmajster.blog@gmail.com
picmajster.blog@gmail.com
Linki :
Mi-V RISC-V Ecosystem Microchipa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz